Fire! With Jim O'Rourke - Unreleased?[2011]

nie tylko metalem człowiek żyje :)

Moderatorzy: Heretyk, Nasum, Sybir, Gore_Obsessed, ultravox

streetcleaner
rasowy masterfulowicz

Re: Fire! With Jim O'Rourke - Unreleased?[2011]

06-02-2013, 13:13

streetcleaner pisze:No tez jestem po jakiś 5-6 odsłuchach i powiem szczerze, że zwaliła mnie z nóg. Masa energii, słychać ilość tych instrumentów, dźwięki zdmuchują słuchacza. Sporo w tym Sun Ra, krautowego tempa, świetnej dynamiki. Osobiście jestem zauroczony, nie wiem czy to najtrudniejsza płyta od Fire! - mam chyba odmienne wrażenie, jest w niej jakaś przejrzystość i globalność ;)

EDIT: I z różnych miejsc słuchało mi się najlepiej właśnie na głośnikach, cholernie głośno - super przestrzeń, za dużo elementów dla słuchawek, przynajmniej dla moich ;)
Awatar użytkownika
Harlequin
mistrz forumowej ceremonii

06-02-2013, 13:19

Harlequin pisze:
Minimalistyczne, transowe, gdzie rola big bandu sprowadza się raczej do nagłych, raczej krótkotrwałych eksplozji nadających całości kontrastu. Nie spodziewałem się też tak znaczącej roli wokalnej. Generalnie zazwyczaj jest to element, który dodaje tej muzyce knajpijnosci i pewnej "ludzkiej twarzy". Tutaj też poniekąd zabieg ten sprawił, że Exit! jest materiałem pozornie przyswajalnym, ale te wszystkie odjazdy na czele z panienką skamlającą pod koniec drugiego numeru udowadniają ze tak nie jest.

Generalnie ten z pozoru najbardziej mainstreamowy materiał jest chyba najtrudniejszym w odbiorze ze wszystkich 4 dotychczasowych płyt spod szyldu Fire! Nadal nie wiem co o tym sądzić. Intryguje, czasem irytuje, materiał zdecydowanie wielowymiarowy, troche jak femme fatale - czarujący i nieuchwytny.

Jedyny moment, kory troche mnie wkurwia to ten zawodzący koleś na początku drugiego numeru. Te bliskowschodnie jęki bardziej kojarzą mi sie ze współczesną sceną spod znaku kozaczka i pudelka.

P.S. Ten materiał zdecydowanie lepiej brzmi na słuchawkach niż na głośnikach
Im więcej słucham, tym bardziej łamie kości. Trzeba mieć.
Awatar użytkownika
witchfinder
weteran forumowych bitew

09-02-2013, 14:57

Gdzie można to Exit! pożyczyć? Szukam, szukam, i jak nigdy znaleźć nie mogę.
O tempora, o mores! ||| HARDCORE JP OGIEŃ JP
Hollowman
w mackach Zła

09-02-2013, 15:07

Ja też chcę!
Awatar użytkownika
megawat
weteran forumowych bitew

09-02-2013, 21:47

Świetna rzecz. To wcale niełatwy a napewno najbardziej przystępny album tej formacji i najbardziej mi wchodzi. Nie umniejszając reszcie ich nagrań.
"Funkcjonariusze po wstępnych oględzinach poćwiartowanych i nagich zwłok stwierdzili, że morderca musiał być szczególnym zboczeńcem".
streetcleaner
rasowy masterfulowicz

16-02-2013, 10:10

Martin Schray doskonale napisał o Fire! Orchestra na blogspocie Free Jazz Collective
Nevertheless, I am very excited when the Rune Grammofon package arrives, knowing that Gustafsson has never been the leader of such a large ensemble before. I put the CD in my player, turn on the volume, sit down with my cup of tea ….. and immediately “Exit! Part One” sweeps all the New Year’s resolutions away like sand castles on the seashore before the relentless waves of the oncoming flood. I am staring at my speakers, mouth wide open. A simple bass riff consisting of three notes only is creeping out of my hi-fi unit, it is dark and compelling. I feel like a character in a William S. Burroughs novel. Am I on drugs? Is there something in my tea? On top of psychedelic blues guitars two female voices keep telling me: “Exit all areas / Fire stay with me”. This is not jazz – it’s SOUL! A Doors-like Hammond organ creeps in, I am obviously in the middle of a service, I cannot help rocking to and fro, I am even headbanging. But I can’t stand up, sharp reed movements nail me down. If my neighbors watch me through the curtainless windows they might call the police because they think a strange ritual is going on in my apartment. Maybe they think I am suffering from convulsions and call an ambulance. “Exit! Part Two” even sharpens the tension, the first ten minutes are based on a heavy and monotonous Kraut rock guitar riff before the whole thing finally disintegrates into free jazz.

I am not quite sure what I expected: A “conventional” free jazz or free rock album? Whatever it was, this here is totally different. It is a manic bitches’ brew of Miles Davis in his “Get Up With It” era, Sun Ra Arkestra, hysteric Arabian laughing gas interjections, Isaac Hayes, CAN, Deep Purple, Cream and on top of all there are voices like Jeanne Lee and Grace Slick.

Fire! Orchestra consists of almost 30 musicians (3 voices, 4 guitars, 4 drums, 4 basses, 6 saxes, 3 trumpets, a tuba, a trombone, an organ, a piano and electronics), among them (in addition to the regular Fire! core line-up of Gustafsson, Berthling and Werliin) some of the usual suspects like Magnus Broo, Per-Ake Holmlander, David Stackenas, Sten Sandell and Raymond Strid, the lyrics are written by The Ex vocalist Arnold DeBoer.

I know it is only January but I can hardly imagine so many other albums outdoing this album (at least for me). Here I stand (or rather: sit). I can do nothing else.
identyczne odczucia...
Awatar użytkownika
Morph
Kontakt:

16-02-2013, 10:11

To trzeba sprawdzić chyba.
Give birth to something dead
Give birth to something old
Awatar użytkownika
Harlequin

17-02-2013, 12:05

@ Street, mysle, ze ten koleś ujął sprawę najpiękniej jak tylko mozna i oddał meritum tego wydawnictwa. Porażająco hipnotuzyjąca i wciągaj ąca płyta. Totalna a zarazem tak pięknie minimalistyczna, przeszywająca. MUS!
Awatar użytkownika
Skaut

17-02-2013, 13:07

streetcleaner pisze:Martin Schray doskonale napisał o Fire! Orchestra na blogspocie Free Jazz Collective
Nevertheless, I am very excited when the Rune Grammofon package arrives, knowing that Gustafsson has never been the leader of such a large ensemble before. I put the CD in my player, turn on the volume, sit down with my cup of tea ….. and immediately “Exit! Part One” sweeps all the New Year’s resolutions away like sand castles on the seashore before the relentless waves of the oncoming flood. I am staring at my speakers, mouth wide open. A simple bass riff consisting of three notes only is creeping out of my hi-fi unit, it is dark and compelling. I feel like a character in a William S. Burroughs novel. Am I on drugs? Is there something in my tea? On top of psychedelic blues guitars two female voices keep telling me: “Exit all areas / Fire stay with me”. This is not jazz – it’s SOUL! A Doors-like Hammond organ creeps in, I am obviously in the middle of a service, I cannot help rocking to and fro, I am even headbanging. But I can’t stand up, sharp reed movements nail me down. If my neighbors watch me through the curtainless windows they might call the police because they think a strange ritual is going on in my apartment. Maybe they think I am suffering from convulsions and call an ambulance. “Exit! Part Two” even sharpens the tension, the first ten minutes are based on a heavy and monotonous Kraut rock guitar riff before the whole thing finally disintegrates into free jazz.

I am not quite sure what I expected: A “conventional” free jazz or free rock album? Whatever it was, this here is totally different. It is a manic bitches’ brew of Miles Davis in his “Get Up With It” era, Sun Ra Arkestra, hysteric Arabian laughing gas interjections, Isaac Hayes, CAN, Deep Purple, Cream and on top of all there are voices like Jeanne Lee and Grace Slick.

Fire! Orchestra consists of almost 30 musicians (3 voices, 4 guitars, 4 drums, 4 basses, 6 saxes, 3 trumpets, a tuba, a trombone, an organ, a piano and electronics), among them (in addition to the regular Fire! core line-up of Gustafsson, Berthling and Werliin) some of the usual suspects like Magnus Broo, Per-Ake Holmlander, David Stackenas, Sten Sandell and Raymond Strid, the lyrics are written by The Ex vocalist Arnold DeBoer.

I know it is only January but I can hardly imagine so many other albums outdoing this album (at least for me). Here I stand (or rather: sit). I can do nothing else.
identyczne odczucia...
Świetnie napisane, płytę chłonie się z takim samym zacięciem jak "Unreleased?", tyle że tutaj jest zdecydowanie więcej do odkrycia. Przepiękna rzecz, ale już o tym pisałem.
Coś tam było! Człowiek!
Awatar użytkownika
Drone

17-02-2013, 15:41

Ciekawe, na ile te okładki zainspirowane są Braxtonem i jego graficznym zapisem muzyki.
Przegrana jest na wyciągnięcie ręki.
Awatar użytkownika
Harlequin

17-02-2013, 15:49

Drone pisze:Ciekawe, na ile te okładki zainspirowane są Braxtonem i jego graficznym zapisem muzyki.
Lepiej nowej płyty posłuchaj, bo naprawdę wyjątkowa :)
Awatar użytkownika
Drone

17-02-2013, 15:57

Wszystko będzie, ostatnio katuję w samochodzie "Unreleased", którą bardzo lubię, ale jest dla mnie za krótka.
Przegrana jest na wyciągnięcie ręki.
Awatar użytkownika
Harlequin

17-02-2013, 16:42

Drone pisze:Wszystko będzie, ostatnio katuję w samochodzie "Unreleased", którą bardzo lubię, ale jest dla mnie za krótka.
Nie jest za krótka. Zapewne za wolno jedziesz ;)
Awatar użytkownika
Kurt
rasowy masterfulowicz

18-02-2013, 13:52

To mówicie, że dobre? Trzeba będzie się za tym rozejrzeć zatem.
The madness and the damage done.
Awatar użytkownika
megawat
weteran forumowych bitew

05-05-2013, 19:51

Ciekawa, dość rozbudowana recenzja ostatniego albumu. http://www.screenagers.pl/index.php?ser ... ow&id=2426
"Funkcjonariusze po wstępnych oględzinach poćwiartowanych i nagich zwłok stwierdzili, że morderca musiał być szczególnym zboczeńcem".
byrgh
zahartowany metalizator

05-05-2013, 19:55

aha, to już wiem jaka premiera mi po głowie chodziła, dzięki :D
Awatar użytkownika
Zenek
weteran forumowych bitew

20-05-2013, 15:56

Cudny ten "Unrealeased? "jest. Plemienny trans plus morderczo piękny sax.. mistrzostwo.
Obrazek
byrgh
zahartowany metalizator

20-05-2013, 15:59

podoba sié TRANSGRESYWNE rozwiniecie tematu w dalszej czesci plyty, miast zjebac freejazzowa schematyka, ruszyli w skwierczaco fermentyczne klimaty neu!, skullflower, genocide organ etc. :)
Awatar użytkownika
Zenek
weteran forumowych bitew

20-05-2013, 16:45

Właśnie jadę do domu autobusem przez Pruszcz Gdański, słucham Fire! A na zewnątrz burza taka, ze och, apokalipsa prawdziwa. Dźwięki pasują.
Obrazek
Awatar użytkownika
Wasyl
weteran forumowych bitew

20-05-2013, 18:25

Zenek pisze:Cudny ten "Unrealeased? "jest. Plemienny trans plus morderczo piękny sax.. mistrzostwo.
Posłuchaj Exit. Wokalnie - mistrzostwo.
ODPOWIEDZ